Alla inlägg under september 2020

Av Sarah - 24 september 2020 12:01

Ja jag har tagit del av info men samtidigt så har man gjort det förut och det har inte enligt mig varit så som det gärna sammanfattas till. Det är ju så... ibland behöver man få information som inte sker genom text . Det kanske inte är fördelaktigt för mig? Jag plockar fram min " vågskål" i det tysta så som jag gör då jag ska komma fram till något. Det var ett tips det också och då hade jag gjort frågeställningar gällande en annan situation som är nog så viktig. Jag tycker inte om att tala om för någon när jag är besviken, inte när det inte är en eld som tänts men det är lite som att ha en tändare i handen , en tändare som är halvbra, ibland så fungerar det att använda tändaren men ibland inte, och det är lite så jag vill sätta ord på det. Det är två frågeställningar samt en till egentligen och de går hand i hand med varandra om jag ska sammanfatta till en helhetsbild, kanske kan huvudfrågan ge de två resterande en skjuts antingen får jag överväga det som jag har fått tips om, eller så behövs inte det längre och då har jag inte någon frågeställning i de här avseenden överhuvudtaget, då är det istället fråga kring andra steg . Jag vet inte om jag har någon vision och jag vet inte när jag senast hade det ,ja drömmar mål planer... jag är i nuet och så har det varit länge... med nuet så är jag bara precis i nuet och inte på gårdagens eller morgondagens. Frågeställningar är dessvärre något som behövs men inte för att någon vision eller något mål finns. Jag föredrar att vara i nuet och bara precis där. Igår lade jag ner stort engagemang på eftermiddagens middag, det var jag och mina två barn som senare satt samlade vid middagen och på en onsdag är det sällan jag gör något speciellt till middag men jag kände för det igår utan att det fanns någon anledning. Kock har jag aldrig funderat över, om det skulle varit något att ha som sysselsättning, aldrig någonsin, förr om åren så var jag inte intresserad av att tillaga annat än enklare mat som, pasta med köttbullar från butiken, eller möjligen köttfärssås som man tillagade själv, eller typ potatis med fiskpinnar... ja typ....och att baka...nja... det var åtminstone inte kola kakor eller drömmar eller kanelbullar, möjligen att jag gjorde sockerkaka vid tillfälle eller när någon av barnen fyllde år att jag köpte tårtbotten och vispgrädde och sylt, men sällan att jag gjorde något själv som var avancerat eller vad man säger... men... jag har befunnit mig på arbetsplatser och tagit del av andra medarbetare som då varit placerade i köket, ibland har det bjudits på något bara för att, det fanns dem som ville ta med sig godsaker hemifrån och bjuda arbetskamrater på, men det ingick i arbetet att vistas i köket och det kändes sådär, när jag skulle tillbringa tid i köket, jag bidrog med enklare grejer och ja det var inte så att det klarades på ,men det kändes inte som att jag hade presterat något....och aldrig att jag hade med mig några godsaker att bjuda på som jag hade ordnat hemifrån, möjligen att jag köpte med mig något från ett närliggande konditori isåfall eller en matbutik med något att bjuda på...
Jag hade inte tålamod en gång i tiden till sånt och jag ville inte bidra med något som bara blev sådär, vare sig för min egen del, även om jag eventuellt hade ordnat något hemma för en vän eller bara till mig själv, jag kände att om det skulle tilldelas någon som jag bakat eller middag som jag lagat, som inte då var pasta och köttbullar från affären, då skulle det vara något som jag verkligen trodde mig ha tålamod till och det fanns inte i mitt tänk ,att då bara göra något som blev halvbra eller bara sådär...
Jag kände med tiden att jag nog behöver tänka om ... inte för någons skull, men för min egen skull, tänka om ,prova och tillåta mig själv att göra halvbra eller något som bara var sådär.. ironiskt nog så lärde jag en av mina syskon att koka pasta och även att tillaga köttfärssås...jag har bild minne vilket jag är tacksam för, men intresse och tålamod har inte varit egenskaper som jag haft i överflöd... inte avseende matlagning eller att baka...men men...jag lärde en av mina syskon, det tyder på att inte bara jag hade brist på intresse....
Men jag har tänkt om ,det har varit av betydelse också att variera... det finns väldigt mycket i butiken för dem som har brist på tålamod och intresse, säkert för dem som tycker att de inte kan ... och dem som inte vill stå i köket överhuvudtaget....man kan absolut variera sig även om man inte vill laga någon mat själv eller baka ... men nu kom jag till en punkt då jag inte längre ville ha färdiga varor från butiken...
Jag är kräsen ,väldigt kräsen men det finns tack och lov något för alla... och om jag ska bjuda på middag så kan jag absolut göra en meny som funkar för min gäst även om jag inte äter allt som väldigt många andra äter.... och jag och mina barn har åtminstone nästan liknande smak på vad som anses vara gott och mindre gott...
På nätet finns vilket recept som helst i stort sätt... sen kan man skapa något själv....en av mina bästa vänner, tycker att jag är mycket duktig på att laga mat, och mina såser är ofta uppskattade, jag har haft bildminne så länge jag kan minnas, senare har jag bestämt mig för att jag måste ha tålamod och jag har fått tillåta mig att sånt som jag inte riktigt har vetat hur man gör ,har jag fått göra halvbra... intresse ... nja hyfsat bra idag mot förut... jag skulle ändå aldrig vilja ha en sysselsättning som kock tex eller bagare... och jag kan inte låta bli att fundera....när man har ansvaret för att tillaga mat eller bakverk på exempelvis en restaurang... tänk om något blir jätte fel...tänk om det är fel på någon råvara eller tänk om maten inte är helt färdig när den ska serveras... tänk att få det på sitt samvete, tänk vilket ansvar... och om man då misslyckas så det blir stora konsekvenser...
Finns många med ansvar där det kan bli väldigt fel....egentligen överallt..ja nu handlade det om mat och sånt ....
Middagen som jag gjorde igår eftermiddag är inspiration, och " fantasi " jag har inte följt recept vilket jag sällan gör.....men den blev mycket uppskattad....en bekant till mig sa till mig i våras ,då hen inte hade träffat mig på ett tag.... jag har blivit väldigt huslig....jag kunde önska att jag vore händig ,att jag vore kreativ....vore något att tex sy sina egna kläder....det är inte något intresse som jag någonsin har haft, att tex snickra måla eller sy .. ja eget skapande på så vis... men när man ser dem som skapat något med hjälp av tex symaskin eller med verktyg... något som dessutom är unikt ,det händer självklart att man i det tysta tänker.... tänk om man själv hade kunnat skapa något sånt....

Av Sarah - 23 september 2020 10:27

Det är av vikt och betydelse, jag gör det för att det är ett måste, för mig är det. Jag kom i kontakt med en som har lite kunskap, även om inte alla frågeställningar kom till klarhet men en del,sen finns det en till som kom att ge lite utav sin kunskap, jag är tacksam eftersom det inte varit känt för mig att dem med den här kunskapen faktiskt finns. Jag går på magkänsla men inte enbart, ja man måste följa både " hjärta och hjärna " och då är det väl magkänsla också ja det tycker jag och det är viktigt att ta tag i. Det är möjligt att det inte är vad några hade hoppats jag vet inte och det är inte mitt problem. Jag blev rekommenderad detta utav en som är påläst, min magkänsla bidrog till att jag tog upp denna frågeställning och jag tror ändå att det hade blivit en frågeställning iallafall men det är bättre att det är angeläget för mig själv även om jag vet att några hade önskat att det inte hade varit viktigt för mig men det gäller då inte mig själv och dem som uppmanat/ uppmuntrat mig att faktiskt göra de här frågeställningarna, jag är än så länge tacksam men det är sällan jag vågat tänka tacksam, jag är angelägen och med det så har bara det i sig hjälpt . Nu är det ju två frågeställningar och inte bara en ,jag är angelägen gällande dem båda ting även om de skiljer sig åt men samtidigt inte. Jag lyssnar däremot inte på de eller dem som avråder och det kommer jag aldrig att göra. Tror att det är lätt att tänka sig att jag kan tänka om ,faktum är att, det man vill tro, det tror man liksom jag,om jag är angelägen, tror på något om jag tycker att det finns frågeställningar som inte bara har två olika enkla svar då är det viktigt för mig att ta tag i exakt allt vad det än må handla om och det är fakta som avgör rätt fakta kring allt och inte något som bara är nästan fakta ... möjligt att det kan tyckas kryptiskt men det får uppfattas hur som ....jag tror på det jag tror och jag gör det som för mig är rätt.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards